© UNICEF

Bakearen Eguna


"Ez dago bakerako biderik: bakea da bidea".

- Mahatma Ghandi -

 
Urtarrilaren 30ean ospatzen da egun hau, hezkuntza zentroetan biolentziarik gabeko bake kultura ospatzera bideratua.

 

Tolerantzia, eskuzabaltasuna, elkartasuna, Giza Eskubideenganako errespetua, biolentziarik eza eta bakea urtarrilaren 30 honetan gogora ekartzeko arrazoi dira. Egun honetan, hezkuntza zentroek bakearen defendatzaile eta jatorri eta pentsatzeko modu desberdina duten pertsonen arteko ulermena bultzatzeko konpromisoa hartzen dute.

Egun horretan ospatzen da Mahatma Gandhiren heriotza urteurrena (India, 1869-1948), biolentzia eza eta injustiziaren aurrean bake erresistentzia defendatu eta ideia horiek defendatzeagatik hil zutena.

Zer ikasi dezakegu Bakearen Egunean?

Bake eta biolentziarik gabeko kulturan oinarritutako hezkuntzak gure ikasleei ezaguera, jokabide eta gaitasunak jasotzea ahalbidetzen die, irizpidedun hiritar global eta euren eta beste pertsonen eskubideenganako pertsona konprometitu legez euren garapena indartuz.

Bakearen Eguna biolentziarik eza, gatazken ebazpena eta elkarbizitza gai nagusi moduan izanik, Hezkuntza maila guztietan landu daiteke, Haur Hezkuntzatik Batxilergo arte.

Vacuna del buen trato

 

 

Ezaguerak

Jarrerak

Gaitasunak

Haur Hezkuntza

 

  • Bake inguruan bizitzeak duen garrantzia eta biolentziak sortzen duen mina.
  • Bakearekin erlazionatutako emozioak: poztasuna, maitasuna, lasaitasuna.
  • Biolentziarekin erlazionatutako emozioak: haserrea, beldurra, sufrimendua.
  • Bakea, existitzen den zerbait lez, guk sortuz gero.
  • Bake inguru bat sortzeko interesa.
  • Gainerakoen sentimenduenganako ardura, enpatia garatzea.
  • Besteenganako errespetua.
  • Biolentzia erabili gabe frustrazioa adierazteko ahalmena.
  • Arazorik egonez gero, laguntza eskatzeko ahalmena.
  • Biolentziarik gabe harremanak izateko gaitasuna.

Lehen Hezkuntza

 

  • Gudak: arrazoiak, garapena eta ondorioak.
  • Gugandik gertu dauden gatazkak: gudekin dituzten desberdintasun eta parekotasunak.
  • Kontzeptuak: boterea, biktima, adiskidetzea, errepresalia.
  • Berreskuratze eta berregituraketa: aukerak eta mugak.
  • Gatazken bake-ebazpen prozesuetan parte hartzeko motibazioa.
  • Gainerakoen emozio agerraldiekiko tolerantzia, nahiz eta ados ez egon.
  • Biolentziaren biktimekiko errespetu eta enpatia, euren iritzi edo egoerak partekatu ez arren.
  • Biolentziaren biktimak babesteko gure esku dauden prozedura eta bideak erabiltzeko ahalmena.
  • Gatazken ebazpenerako gaitasunak.
  • Beste pertsona batzuen gatazketan bitartekotza egiteko ahalmena.
  • Autoerregulazioa, gugan eragina duten gatazketan emozio-kontrola.
  • Biolentzia eta gatazken artean desberdintzeko ahalmena.
  • Beste haur batzuen babes eskubidearen alde mobilizazioa.

Bigarren Hezkuntza

 

  • Gatazka bateko dinamiken identifikazioa.
  • Biolentziak kulturan duen eragina eta eragin sozialak.
  • Biktimak eta biktimizazioa.
  • Bake kultura eta biolentzia justifikatzen duten ideologiak.
  • Demokraziaren funtzioa eta bakearen babeserako hiritarren parte hartzea.
  • Gatazken ezagutzan sakontzeko interesa, “zuri-beltzeko” jarrerak ekidituz.
  • Estereotipo eta aurreiritzien inguruan hausnartzea.
  • Komunikabideen mezuen eta biolentzia edo gatazkaren azalpenen aurrean irizpide kritikoa.
  • Gatazkei irtenbidea emateko estrategia eraginkorrak martxan jartzeko ahalmena, norberarengan eragina duten egoeretan, zein gainerakoen arazoetan.
  • Bake inguruen sormenean lidergoa izatea.
  • Berdinen artean laguntzeko taldeen antolakuntza.

¿Qué podemos aprender del Día de la Paz?

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Infantil

ConocimientosActitudesCompetencias
  • La importancia de vivir en un entorno de paz y el daño que produce la violencia.
  • Emociones relacionadas con la paz: alegría, amor, tranquilidad.
  • Emociones relacionadas con la violencia: ira, miedo, sufrimiento.
  • La paz como algo que existe si nosotros la construimos.
  • Interés por contribuir a un entorno pacífico.
  • Preocupación por los sentimientos de los demás, desarrollo de empatía.
  • Respeto por los demás.
  • Capacidad para expresar la propia frustración sin recurrir a la violencia.
  • Disposición a pedir ayuda en caso de conflicto.
  • Habilidad para relacionarse de manera no violenta.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Primaria

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Las guerras: causas, desarrollo y consecuencias.
  • Los conflictos en nuestro entorno cercano: parecidos y diferencias con las guerras.
  • Conceptos: poder, víctima, reconciliación, represalia.
  • Recuperación y reconstrucción: posibilidades y límites.
  • Motivación por participar en procesos de resolución pacífica de conflictos.
  • Tolerancia hacia las manifestaciones emocionales de otros, aunque no las compartamos.
  • Respeto y empatía hacia las víctimas de la violencia, aunque no compartamos sus circunstancias ni sus opiniones.
  • Disposición a utilizar los cauces y procedimientos a nuestro alcance para proteger a víctimas de la violencia.
  • Habilidades de resolución de conflictos.
  • Capacidad para mediar en los conflictos de otras personas.
  • Autorregulación, control emocional en los conflictos que nos afectan.
  • Capacidad para distinguir entre conflicto y violencia.
  • Movilización por el derecho a la protección de otros niños.

Aprendizajes sobre la paz, la no-violencia y el buen trato en Educación Secundaria (ESO, FP y Bachillerato)

ConocimientosActitudesCompetencias
  • Identificación de las dinámicas de un conflicto.
  • Implicaciones sociales de la violencia e impacto sobre la cultura.
  • Víctimas, victimarios y victimización.
  • Cultura de paz e ideologías que justifican la violencia.
  • El papel de la democracia y la participación ciudadana en la protección de la paz.
  • Interés por profundizar en el conocimiento de los conflictos, evitando posicionamientos de tipo "blanco o negro".
  • Disposición a reflexionar sobre los propios estereotipos y prejuicios.
  • Visión crítica frente a los mensajes de los medios de comunicación y sus representaciones o explicaciones de la violencia o el conflicto.
  • Capacidad de aplicar estrategias eficaces de resolución de conflictos en disputas ajenas o en situaciones que nos afectan personalmente.
  • Liderazgo en la construcción de entornos de paz.
  • Organización de grupos de apoyo entre iguales.

Bakearen Eguna jarduerak eta baliabideak

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Izuaren etxetik irteteko, Mariak haren eskubideak zeintzuk diren gogoraraziko dioten objektu batzuk topatu behar ditu. …

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Asma ezazu nor den pertsonaia misteriotsua, ahalik eta pista gutxien erabiliz. Bigarren Hezkuntzako ikasleei zuzendutak…

Rol jokoa

Rol jokoa

Joko honetan bi gatazka-egoera planteatzen dira, non pertsonaia bakoitzak jarrera eta iritzi desberdinak dituen. Eztaba…

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Kortesiazko formulak ingurukoekin harremanak izateko errespetuzko modua direla ikasteko jolasa, giro harmonikoa eta bak…

Ireki ezazu ate zuzena!

Ireki ezazu ate zuzena!

Nola hezi errespetua eta indarkeriarik eza sustatzen duten jarreretan?

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Gaur egungo indarkeriazko zenbait gertakarariri buruzko sei galdera erantzun behar dira eta erantzun egokiena zein den …

Letra zopa

Gatazken prebentzioari buruzko letra-zopa

Ebatzi gatazkak konpontzearekin eta indarkeriarik ezaren kulturarekin lotutako galderak.

Bakearen etxea

Bakearen etxea

Eguneroko bake-inguruneak identifikatzeko Haur Hezkuntzako jolasa.

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzara-jokoa Lehen Hezkuntzarako, bakeari eta indarkeriarik ezari buruz hausnartzeko aukera ematen duena.

Más ideas sobre el Día de la Paz en el blog

Beldurrezko escape room bat

Beldurrezko escape room bat

Izuaren etxetik irteteko, Mariak haren eskubideak zeintzuk diren gogoraraziko dioten objektu batzuk topatu behar ditu. …

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Enigma: ea zein pertsonaia den dakizun

Asma ezazu nor den pertsonaia misteriotsua, ahalik eta pista gutxien erabiliz. Bigarren Hezkuntzako ikasleei zuzendutak…

Rol jokoa

Rol jokoa

Joko honetan bi gatazka-egoera planteatzen dira, non pertsonaia bakoitzak jarrera eta iritzi desberdinak dituen. Eztaba…

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Dobleak: emozioak eta kortesiazko formulak

Kortesiazko formulak ingurukoekin harremanak izateko errespetuzko modua direla ikasteko jolasa, giro harmonikoa eta bak…

Ireki ezazu ate zuzena!

Ireki ezazu ate zuzena!

Nola hezi errespetua eta indarkeriarik eza sustatzen duten jarreretan?

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Gaurkotasunaren galdera lehiaketa

Gaur egungo indarkeriazko zenbait gertakarariri buruzko sei galdera erantzun behar dira eta erantzun egokiena zein den …

Letra zopa

Gatazken prebentzioari buruzko letra-zopa

Ebatzi gatazkak konpontzearekin eta indarkeriarik ezaren kulturarekin lotutako galderak.

Bakearen etxea

Bakearen etxea

Eguneroko bake-inguruneak identifikatzeko Haur Hezkuntzako jolasa.

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzar jokoa: bakea eta indarkeriarik eza

Antzara-jokoa Lehen Hezkuntzarako, bakeari eta indarkeriarik ezari buruz hausnartzeko aukera ematen duena.

Portada del video

Bideoa: Oleksandraren egunerokoa 

Bideo hau Bigarren Hezkuntzako ikasgeletan erabil daiteke gerrei eta mundu osoko milioika pertsona errugaberen bizitzei…

Quiz Trivial

Quiz Trivial

Ebatzi gatazkak konpontzearekin eta indarkeriarik ezaren kulturarekin lotutako galderak.

Martin Smithen txostenaren bila

Martin Smithen txostenaren bila

Misteriozko breakout moduko jolas hezitzailea Bigarren Hezkuntzarako: Lagundu Martin Smith pertsonaiari bakeari eta ing…

Novedades en nuestro blog educativo

Eskubideen hezkuntzako ekimenak

Eskubideen hezkuntzako ekimenak

Eskuliburu honek haurren eta nerabeen eskubideen ikuspegia planifikatzeko interesa duen edozein ikastetxek behar dituen…

Bakea egiten dugu

Bakea egiten dugu

Ikastetxeentzako jarduera - Ezagutu ikasgelan egunero gure inguruan bakea egiteko erabiltzen ditugun keinu eta jarrera …

Bakea egiten dugu

Bakea egiten dugu

Ikastetxeentzako jarduera - Ezagutu ikasgelan egunero gure inguruan bakea egiteko erabiltzen ditugun keinu eta jarrera …

Bakea egiten dugu

Bakea egiten dugu

Ikastetxeentzako jarduera - Ezagutu ikasgelan egunero gure inguruan bakea egiteko erabiltzen ditugun keinu eta jarrera …

Bakea egiten dugu

Bakea egiten dugu

Ikastetxeentzako jarduera - Ezagutu ikasgelan egunero gure inguruan bakea egiteko erabiltzen ditugun keinu eta jarrera …

Bakea egiten dugu

Bakea egiten dugu

Ikastetxeentzako jarduera - Ezagutu ikasgelan egunero gure inguruan bakea egiteko erabiltzen ditugun keinu eta jarrera …

Cartel: Versión resumida de la Convención sobre los Derechos del Niño

Kartela: Haurren Eskubideei buruzko Konbentzioaren bertsio laburtua

Kartel bikoitza ikasgelarako, Haurren Eskubideei buruzko Nazio Batuen Konbentzioaren laburpen batekin

Cartel para el aula: Nuestros derechos

Gure eskubideak: Ikasgelarako kartela

Ikasgelarako kartel ilustratua, haurren eskubideen ingurukoa

Pocoyó: fichas para colorear sobre los derechos de la infancia

Pocoyó: Haurren eskubideak kolore ugariz ikusi ahal izateko zortzi fitxa

Haurren eskubideak kolore ugariz ikusi ahal izateko zortzi fitxa!

Haurren Munduko Eguna: Ikastetxeentzako jarduera

Haurrak gara! - Haurren Munduko Eguna ospatzeko jarduera

Ikastetxeentzako jarduera - Azaroaren 20an,  haurtzaroaz eta nerabezaroaz gehien baloratzen dugunari buruz hausnar…

Enciende tus derechos digitales

Haurrak gara! - Haurren Munduko Eguna ospatzeko jarduera

Actividad para centros educativos - No te quedes a oscuras en Internet ¡Enciende tus derechos digitales!

Haurren Munduko Eguna: Ikastetxeentzako jarduera

Haurrak gara! - Haurren Munduko Eguna ospatzeko jarduera

Ikastetxeentzako jarduera - Azaroaren 20an,  haurtzaroaz eta nerabezaroaz gehien baloratzen dugunari buruz hausnar…

 

Esku-garbiketaren Mundu Eguna

Esku-Garbiketaren Eguna mundu osoan zehar ospatzen da urriaren 15ean, eskuak ura eta xaboiarekin garbitzea bezalako keinu soilak osasunerako duen garrantzia gogorarazteko. Ezagutu egun honetarako prestatu ditugun jarduerak eta baliabideak: ikasgelan nahiz on-line egin daitezke. Jarduera hauek gure ikastetxearen #UNICEFTantak kanpainaren parte izateko egokitu daitezke. 

JAKIN EZAZU GEHIAGO