Abordaxes educativas da saúde mental: riscos e oportunidades

Unha nena na súa aula

 

A saúde mental e o benestar psicosocial do alumnado son temas que preocupan a moitos centros educativos. Ter claro cal é o marco educativo que nos permite protexer os dereitos da infancia e colaborar mellor con outras institucións é clave para o éxito.

As escolas, colexios e institutos non son o lugar onde os problemas de saúde mental se diagnostican e tratan, pero si son unha contorna clave para a prevención, a protección e a educación para un mellor benestar emocional. Tamén son o lugar onde cada neno ou nena, independentemente da súa saúde mental, aprende, relaciónase e desenvólvese, libre de estigma, discriminación e etiquetas.

Entender os puntos fortes da escola en relación á saúde mental do alumnado, daranos a oportunidade de contribuír ao seu dereito á saúde e o desenvolvemento e permitiranos evitar riscos.
 


5 puntos fortes da escola en saúde mental

Os centros educativos son claves para promover a saúde mental, non só a través de programas específicos de educación na saúde se non, de xeito máis amplo, ao prover de espazos e oportunidades de aprendizaxe seguras, amigables e centradas nos estudantes.

A escola pode ter unha influencia positiva no impacto que certas variables contextuais poden ter sobre a saúde mental de nenos, nenas e adolescentes, converténdose nun lugar seguro onde a pobreza, a discriminación e a violencia poden ser neutralizadas e abordadas educativamente. A escola é un motor do cambio social.

A escola, ademais, a través da educación en habilidades para a vida, pode influír sobre algúns factores internos da saúde mental, proporcionando aos estudantes os coñecementos, as actitudes e o desenvolvemento de competencias necesario para unha mellor xestión dos seus pensamentos e emocións. A escola é tamén un motor do desenvolvemento individual.

Xunto ás actividades que xa se veñen realizando nos centros educativos no marco de atención á diversidade e de coordinación cos dispositivos de saúde mental, é útil un enfoque complementario baseado na educación en dereitos da infancia e orientado a fortalecer os coñecementos, actitudes e habilidades relacionados coa saúde mental no alumnado de todas as etapas.

Nos casos nos que sexa necesario colaborar con equipos externos á escola, pode ser recomendable:

  • Ter en conta a linguaxe e a filosofía utilizados desde cada campo de traballo, que pode ser distinto ao educativo. Por exemplo, en orientación educativa fálase de "diagnose" (psicopedagóxico), que é diferente da "diagnose" (médica) en psiquiatría ou en neuroloxía.
  • Coñecer a especificidade de cada equipo, para aumentar a eficacia conxunta: saber quen é especialista en que e como nos complementamos, contribúe ao interese superior de cada neno.
  • Mellorar os sistemas de derivación de casos e de coordinación, aínda que é algo que non depende unicamente do centro educativo.
  • Coñecer os problemas psicosociais e psicopedagóxicos máis relevantes e as súas implicacións multidisciplinais.
  • Realizar protocolos de prevención e de intervención conxunta nas problemáticas que o requiran.
  • Comunicar ás autoridades as necesidades que se detecten en materia de prevención, actuacións conxuntas e de recursos necesarios.
 
iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea
 

Educar a conciencia

Este curso pode ser un bo momento para reflexionar e mellorar algunhas cousas sobre o benestar psicosocial e os hábitos de vida saudables no noso centro educativo.

APRENDER MÁIS

 
Ilustración de un grupo de estudiantes completando un puzle
© iStockphoto.com/Feodora Chiosea
Guía para educadores de la actividad

Vacacións da Terra: Proposta educativa para o Día do Medio Ambiente

Esta fin de curso a Terra necesita unhas boas vacacións. Ocórresevos unha solución para axudala?

Guía para educadores de la actividad

Vacacións da Terra: Proposta educativa para o Día do Medio Ambiente

Esta fin de curso a Terra necesita unhas boas vacacións. Ocórresevos unha solución para axudala?

Guía para educadores de la actividad

Vacacións da Terra: Proposta educativa para o Día do Medio Ambiente

Esta fin de curso a Terra necesita unhas boas vacacións. Ocórresevos unha solución para axudala?

Guía para educadores de la actividad

Vacacións da Terra: Proposta educativa para o Día do Medio Ambiente

Esta fin de curso a Terra necesita unhas boas vacacións. Ocórresevos unha solución para axudala?

Guía para educadores de la actividad

Vacacións da Terra: Proposta educativa para o Día do Medio Ambiente

Esta fin de curso a Terra necesita unhas boas vacacións. Ocórresevos unha solución para axudala?

Ilustración de un grupo de estudiantes haciendo un puzle

A miña escola, o meu equipo!: Convivencia, benestar e bo trato

A proposta de centros educativos deste curso propón unha visión en equipo da comunidade educativa na que todos colabore…

CADERNO DE FORMACIÓN

Dereitos, saúde mental e educación

Un enfoque para promover a saúde mental e psicosocial desde os centros educativos.

Este documento para o profesorado introduce algúns elementos clave do enfoque da saúde psicosocial desde o centro educativo: como é o enfoque educativo da saúde mental, como podemos promovela dende o campo educativo, o desenvolvemento das habilidades para a vida e o seu valor preventivo e o papel protección nos centros.

Descarga O PDF (CAS)

Portada do caderno de formación "Dereitos, saúde mental e educación"

¡Nos vemos en septiembre!

Nos interesa conocer tus sugerencias

Si tienes ideas o sugerencias sobre el tipo de actividades que te gustaría que propusiéramos el próximo curso, no olvides rellenar esta breve encuesta antes de irte de vacaciones. ¡Feliz verano!

Encuesta

Ilustración 3D de unos juguetes en la playa
Adobe Stock/brankospejs
Ilustración 3D de unos juguetes en la playa
Adobe Stock/brankospejs
Ilustración 3D de unos juguetes en la playa
Adobe Stock/brankospejs